sobota 6. března 2010

06-03-2010

Gent [chent] fr. Gand, angl. Ghent

Snad každé z měst má staré náměstí vroubené patricijskými domy, výstavnou radnici a prostředí, které návštěvníkům navozuje myšlenku, že tady by mohlo být příjemné žít ...
Bořivoj Jindra: průvodce na cesty BELGIE LUCEMBURSKO (doporučuji pořídit)

Přes 230tis. obyvatel; ve středověku velikostí jako Londýn a Paříž; Bruggy už jsou pouze památkou, Gent žije, mj. jiné studentské město. (více wiki)

kostely - opět obrovské množství monumentálních staveb, povětšinou gotických, úchvatných; u nás je tak většinou gotický jeden kostel a zbytek snad hlavně barokní (moc nemám rád, takové moc ornamenty + brr zelené střechy) - tady v historickém centru alespoň 10 kostelů - vše z doby, ze které jsou u nás ty úplně nejstarší

hrad - Gravensteen, parádní hrad, jako že vážně hrad, jako ze zbojnických povídek

dělo - mělo chránit před španěly, upoutá barvou, dotčení prominou, ale to se musí napsat, jmenuje se Dulle Griet tj. "Vzteklá Gréta" :-D

mosty - mají snad všechny krásné štítky s jménem, většina vypadá, že se asi dříve zvedala

domy - další množství krásných a zajímavých starých budov; je jich tolik, že v nich sídlí i normální instituce, firmy; klikatými uličkami se klikatí koleje tramvají, kterých je tu vážně dost; a množství detailů na kde jakým domě může svědčit třeba i zábradlí u řeky/kanálu (ne zrovna krátké);

pohoda - vyplatí se vyrazit zkusmo i mimo historické centrum, po celém městě je spousta parčíků, dvorů, zakoutí s klídkem a hřejivou atmosférou, nábřeží od kanálů lákají také; na druhou stranu, když člověk ví kam, tak se stále něco děje - u kostela byla nějaká akce, tak taky parádně vyhrávali anebo atletické závody;

trolejbusy - ve městě má být jediná trolejbusová linka v belgii; skoro pochybuji, pže trolejbus jsem neviděl ani jeden, ale jejich troleje pár fotek zkazili; jedna jízda městkou dopravou je asi euro a půl, denní lístek nevím; ale lejnem se mi nechtělo (De Lijn [lejn] - "linka/spoj" - dopravce), z kterého jsem otravený z kortrijku; historické centrum se dá prochodit snadno pěšky, navíc je teď stejně celé rozkopané

watersportbaan - po informacích o spojení města kanálem s mořem a jak to tu žilo ve středověku, jsme myslel, že se tu na vodě něco bude dít i teď, ale ne - jen jachty a výletní lodě pro turisty; doky jsem totiž minul bohužel a co jsem myslel že by mohlo být - 2km rovný široký kanál se ukázalo jako závodní dráha pro kanoisty atd. celá dokola byla obehnána lehce vyšlapanou pilinovkou - takže krásný, možná 5km dlouhý, okruh

paleta - u vchodu do macdonaldu byla kvůli bahnu na rozkopaném náměstí položena paleta - a hle ČD - pak nemají být dráhy v mínusy, když jejími paletami dláždí belgický macdonald svoje chodníky

wc - typické cestovatelské dilema - pít či nepít - našel jsem veřejné záchodky i zadarmo; ale jinak člověk přemýšlí jak moc neetické a nezákonné tu může být vypustit to třeba v parku; nevím, ale rada a řešení přišla záhy - pouliční wc - opravdu skvost; jen to na mě působí trošku diskriminačně, protože obdobu pro dámy jsem bohužel neviděl

Moscou - tramvaje do Moskvy? a skutečně..

vlak - vlak jede tak dvakrát do hodiny někdy i víc; při mojí třetí jízdě jsem už konečně potkal průvodčího; také zjistil, že to s dochvilností zas takový zázrak není; a zjistil, že o víkendu se dají koupit (minimálně zpáteční) lístky za lepší (víkendové) ceny

shrnutí - parádní; možná to bylo počasím, ale vzalo mě to mnohem víc než Bruggy (které bývájí primarní), možná že to na mě více dýchlo, protože bruggy jsou už jen turistická atrakce a jako město mrtvé; možná že jsem byl sám a mohl procourat úplně vše - tipuji nachozeno tak 20-30km (5km jen dokola kanálu)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.